Nye opslag hver uge

Nye opslag hver uge

Træt og uoplagt? Måske du mangler disse vitaminer

Træt og uoplagt? Måske du mangler disse vitaminer

Det er mørkt når du tager afsted om morgenen, og det er mørke når du tager hjem. Så det kan være svært, at holde energiniveauet oppe. Men måske du også mangler nogle vitaminer, i denne artikel kan du læse om hvilke vitaminer du måske mangler. Og som kan være skyld i at du er lidt ekstra træt.

C vitamin

C vitamin er et vitamin, som din krop ikke selv er i stand til at producere. Dette betyder også, at du er nødt til at spise dig til C vitaminerne. Vitaminer er oftest af finde i citrusfrugter som appelsin, citron, og grape. Men også tomater, og peberfrugter har et højt indehold af C vitaminer. Disse frugter og grøntsager hjælper, med at omsætte proteiner. Og derudover og med at få dine neurotransmitter til at arbejde optimalt. Hvis du mangler C vitamin, vil du ikke kun føle dig træt. Men du vil også kunne opleve ledsmerter, hævet tandkød, og en hyppig forkølelse.

Jern
Hvis du lider af jernmangel, er du langt fra alene. Faktisk er jernmangel et af de mineraler, som flest mangler. Og det betyder også at jernmangel, er en af verdens største ernæringsmæssige problemer. Hvis du lider af jernmangel, vil du ofte opleve at du føler dig udmattet, træt, og har en kognitiv dårlig udvikling. Dette vil rent job- eller skolemæssigt betyde at du har svært ved at yde dit bedste. Du vil også opleve, at der opstår en ubalance i dit immunforsvar. Og til sidst vil du kunne opleve problemer, med at opretholde en normal kropstemperatur.

D vitamin
D vitamin er med til at regulere, optagelsen af calcium i din krop. Derudover hjælper det også til, at opretholde stærke knogler og øge din muskelmasse. Du kan med nok D vitamin, også hjælpe til at øge dit immunsystem, Nedsætte inflammation, og modvirke træthed. D Vitamin er noget som b.la. solen udgiver, og som vi derfor får noget mere at om sommeren end om vinteren. Man bør derfor også forsøge, at minimum få 15 minutters sol om dagen. Du kan også få D vitamin igennem din mad, og f.eks. tun, laks, og andre fisk der indeholder olier, indeholder også D vitamin. Man ser ofte en sammenhæng mellem folk som mangler D vitamin, og folk som har svage muskler. Derudover oplever de også dårlig søvn, og træthed i løbet af dagen. Dernæst har man også mulighed for, at indtage sit d vitamin i pille form. På helsebixen.dk kan du, finde et stort udvalg af D vitamin.

Magnesium
Hvis du oplever at have meget kvalme, eller er meget udmattet. Kan det være et tegn på, at du mangler magnesium. Du vil også kunne opleve af have nedsat appetit og følelsesløsheder.  Derudover kan du også opleve, at have unormal hjerterytme og muskelsammentrækninger. Du kan få magnesium via bælgfrugter, nødder, og fuldkornsprodukter. Man kan også med magnesiummangel, opleve forstoppelse og søvnproblemer. Mange overser deres magnesiummangel, og dette kan være meget farligt. Så man bør helt sikker, sørge for at få en læge til at undersøge dette for en.

B vitamin
B vitaminer kommer i rigtig mange, forskellige afskygninger. Men underskud på B-vitamin, kan medføre træthed, depression, og reducere muskelmassen. Derudover kan du også opleve, at du taber muskelmasse.