Optimer din tid

I lang tid har en succesfuld karriere været lig med hårdt arbejde og rigtig mange timer på kontoret. Og det er der selvfølgelig også noget om. Men hvorfor ikke arbejde smart, og nå de samme ting på kortere tid? Win-win for både dig og din virksomhed.

Dit forhold til tid

Først og fremmest skal du erkende at det sjældent er muligt at nå alt det man gerne vil, og acceptere at man nogle gange ikke bliver færdig med de ting man vil nå. Der er trods alt kun 24 timer i døgnet.

Et effektivt værktøj til at indarbejde lidt tidsrealisme i dagligdagen, er ved at blive bedre til at estimere hvor lang tid, hver ting tager. I praksis kan det gøres ved at skrive dine opgaver ind i din kalender, frem for at skrive dem på en to-do liste. På den måde får du meget hurtigere indblik i, hvor mange ting du kan nå – både i din arbejdstid, men også privat. For at dette skal virke, skal du være så realistisk som muligt omkring hvor lang tid du bruger på hver enkelt ting. For nogle hjælper det også at skrive pauser i kalenderen, for det har man også brug for – ingen kan arbejde nonstop og stadig være effektiv.

Work smart (not hard)

Det er langt federe at arbejde effektivt end det er at arbejde hårdt. Men hvordan gør man egentlig det? Der er mange metoder, og hvad der passer bedst til dig, kan kun du vurdere. Det handler om at kende sig selv og sine begrænsninger. En ting der dog plejer at være hjælpsom for de fleste, er at blive bedre til at uddelegere opgaver og få hjælp til de ting man har svært ved.

Er du i en position hvor du har mulighed for at uddelegere nogle af dine opgaver – og faktisk forventes at gøre det, kan du sandsynligvis blive bedre til det. Rigtig mange har svært ved at udnytte sine medarbejdere og give slip på noget ansvar. Lærer du at gøre det, vil du have endnu mere tid til at fokusere på de ting, der er vigtigst for dig. En anden måde at komme af med nogle opgaver, er ved at få hjælp udefra. Bruger du f.eks. alt for lang tid på at bekymre dig om regnskab, kan du få nogle fra Meneto til at klare ærterne for dig.

Offline-tid

I takt med digitaliseringen er det nemmere at kommunikere end nogensinde før – både med venner og familie, men også med arbejdet. Og selvom det på mange måder er smart, er der også en ulempe. Hvis man tager telefonen hver gang den ringer eller svarer på mails, det sekund de tjekker ind, bliver man groft sagt forstyrret hele tiden. I mange tilfælde er det ikke hastesager, hvorfor man ikke altid behøver at svare med det samme hver gang.

Prøv derfor at planlægge offline-tid hver dag. Hvad end du vil have halvdelen af dagen offline, eller halve timer offline er op til dig. Hvis du lukker ned fra alle udefrakommende distraheringer, vil du kunne arbejde meget mere fokuseret i længere tid ad gangen.