Bliv bedre til at komme op om morgenen

Det er langtfra alle, som er A-mennesker, og for mange kan det være svært at komme ud af sengen om morgenen. Det kan betyde manglende koncentration i de første timer på arbejdet. Derfor vil mange gerne være bedre til at komme op og i gang om morgenen. Vi har samlet nogle gode råd.

Få nok søvn

Den mest åbenlyse grund til at du kan have svært ved at komme op, er at du ikke får nok søvn. For de fleste voksne er 7-8 timers søvn optimalt, men der findes voksne, som både sover mere eller mindre. Faktisk kan ens søvnbehov nemt svinge med et par timer i forhold til normen. Med andre ord kan du sagtens sove 8 timer om natten og stadig være i underskud.

En anden mulighed er, at kvaliteten af din søvn ikke er optimal. Hvis du vågner flere gange i løbet af natten, vil det gå ud over din søvn.

 

Hav regelmæssige søvnvaner

Det er ikke nødvendigvis en fordel, hvis du sover længe i weekenden. Faktisk kan det forstyrre kroppens søvnrytme, hvis dine sengetider svinger meget. Det er en myte, at du kan indhente søvn ved at sove længere i weekenden. Faktisk gør det mere skade end gavn.

Hvis du gerne vil have nemmere ved at stå op om morgenen, bør du have nogenlunde ens sengetider – både til hverdag og i weekenden.

 

Få et wakeup-light

Vores krop er ikke bygget til at vågne op, mens det stadig er mørkt. Derfor kan det være sværere at komme op om vinteren. Du kan gøre dig selv en stor tjeneste ved at købe et wakeup-light som simulerer sollys i tiden op til, at du skal vågne. Dermed er din krop indstillet på at skulle vågne, når vækkeuret ringer.

Hvis du især har svært ved at vågne op i vintermørket, er et wakeup-light løsningen for dig.