At sælge luft

I denne sammenhæng betyder det ikke, at man decideret tager penge for luft på dåse. Derimod er der de sidste år sket en udvikling indenfor, at sælge, eller fungere som mellemmand, for andre parters produkter og ydelser. Vi giver dig her et eksempel på en succesfuld ’luftsælger’.

Vi sælger ikke varm luft

Tro det eller ej, det lykkedes faktisk en franskmand decideret at sælge luft på dåse – og endda med stor succes. Det er dog ikke den slags varme luft vi hentyder til, når vi taler om at sælge luft. Derimod handler begrebet i ’at sælge luft’ om, at man sælger en service eller fungerer som mellemmand og distribuerer eller formidler en anden parts ydelse eller produkt til andre.

Man tror eller mener måske, at det ikke kan/bør betale sig, at ’nasse’ på andres produkter eller services på denne måde. Ikke desto mindre findes der stadig ingen lov der siger, at andre ikke må videreudvikle på et marked der allerede findes.

 

Send en tanke til nogen du holder af

Firmaet Sendentanke.dk blev stiftet i 2013 i København. På tre år, har virksomheden haft vokseværk og i dag sidder over 50 mennesker og arbejde for, at folk huske at sende en tanke til deres kære og pårørende.

Sendentanke.dk er en ny og anderledes måde at tænke gaver og hilsner på. På virksomhedens hjemmeside kan du finde alt indenfor gavekort og oplevelsesgaver. Gavekortene man køber via hjemmesiden kan både leveres i traditionel form, eller fås til mobilen. Gavekortene kan endvidere indløses i både fysiske butikker og webshops.

 

Sendentanke.dk samarbejder med en masse store brands og forretninger, som virksomheden sælger gavekort til. Dette er et gyldent eksempel på, hvordan en virksomhed kan opnå succes ved, at sælge andres produkter. I grove træk kan man nemlig sige, at sendentanke.dk udelukkende formidler de allerede etablerede brands produkter og services. Sendentanke.dk tjener dermed penge ved, at de forskellige brand betaler denne for, at kommunikere og opfordre til salg af deres respektive produkter. Forretningerne tjener modsat flere penge ved, at flere køber deres produkter, da flere kommunikerer om dem, samt at en ekstern kilde skaber troværdighed og positive associationer for disse. Dermed opstår der en win-win situation for begge parter.

 

Spreder glæde over hele verden

Som sagt er der ingen lov om, at man ikke må udnytte huller i markedet. Dette har Sendentanke.dk ligeledes udnyttet på fornemste vis. Udover at sælge gavekort til danske kunder, har virksomheden med tiden fundet muligheder for at sprede glæde over hele verden.

Virksomheden har indtil videre samarbejdspartnere i både Danmark, Sverige, Norge og Finland. Derudover opfylder sendentanke.dk behovene for de mange udenlandsdanskere med familie og pårørende i Danmark give gode og brugbare gaver til alle højtider og mærkedage, uden at skulle bøvle med forsendelse og told m.m.

Sendentanke.dk sælger luft, som ikke bare er varm luft.